Join THE TEAM.

Wij hebben direct plaats voor een gevorderde stagiaire of jurist!

Arbeidsrecht – ten onrechte uitbetaald ziekengeld

Arbeidsrecht. Moet werknemer ten onrechte uitbetaald ziekengeld terugbetalen indien hij niet aantoont dat hij arbeidsongeschikt was wegens ziekte?

Op de hoofdregel dat zonder arbeid geen loon verschuldigd is (art. 7:627 BW) wordt een uitzondering gemaakt voor het geval de werknemer door ziekte niet in staat is zijn werk te verrichten (art. 7:629 lid 1 BW).

Indien een werknemer zich (aantoonbaar) ten onrechte heeft ziek gemeld heeft de werkgever in beginsel onverschuldigd het loon bij ziekte doorbetaald. In dat geval ligt het op de weg van werknemer om aan te tonen dat de hoofdregel van art. 7:627 BW niet opgaat.

Indien werknemer daarin niet slaagt, ligt een vordering van werkgever  tot terugbetaling van het ziekengeld voor toewijzing gereed.